الخميس، 27 أغسطس 2015

بقلم ا\ يحي المصري عن قصيدة شهيد أكتوبر 73

مش هاانسى ياجندى إخلاصك **
وأمانتك ليــّه فى حياتك **
صدر لك أمرى ونفـَذ ّ ته **
وحميتنى من الغدر وشيلته **
............................
علشانى عـَد ّيت فى النار **
وحميتنى من توب العار **
وقلت يا أ ُمـّى أنا فـداكى **
وعشانك أنا بـِع حياتى **
.............................
عـُمرى يا إبنى ما هنسى جميلك **
بسمة الاحفاد طرح جبينك**
يكفينى إنك حبّيتنى **
ضـَحـِّيت بحياتك وفديتنى **
..............................
رِجعت أرضى من الغادرين **
يومها عـِرفوا أبقى انا مين **
أبقى قويه ازّاى من غيرك **
رجعت أرضى كتـّر خيرك **
.........................
كانوا فاكرين ان احنا ف زار **
وولادى عايشين فى هزار **
والأركان عندى بتنهار **
ضحك ولعب كثير فى المينا **
...........................
وان عـَد ِّ ينا هنعيش فى النار **
مين قال لكوا يابلاد الهـِوّه **
إبنى ضعيف وما عنده مروّه **
أرضى بلاش هيفرّط فيها **
...........................
أحسن ميم تبعت له فتوّه **
كلمة حق الحق معايا **
وانت يا إبنى لـِيـّه مرايه **
وانت يافارس لامّك حارس **
إوعى لـَتضعف تبقى حكايه
تبقى حكايه **

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق